Wiata garażowa – z czego zbudować?

Wiata garażowa – z czego zbudować?

 

Wiaty garażowe są alternatywą dla tradycyjnych garaży. Do ich budowy skłaniają nas głównie względy praktyczne, takie jak ochrona i bezpieczeństwo auta. Wiata pełni również i inne funkcje a także podnosi wartość i atrakcyjność posesji. Projekt budowy tradycyjnego garażu może być kosztowny i czasochłonny natomiast budowa wiaty jest realizacją łatwiejszą, którą można samodzielnie wykonać.

 

Czy można postawić wiatę bez pozwolenia?

W orzecznictwie sądowym za wiatę przyjmuje się budowlę nie posiadającą co najmniej jednej ściany, wspartą na słupach, które są podstawowym elementem konstrukcyjnym. Budowa wolno stojącej wiaty o powierzchni zabudowy do 35 m2 nie wymaga pozwolenia na budowę a jedynie zgłoszenia, natomiast wiata (o powierzchni zabudowy do 50 m2) sytuowana na działce na której znajduje się budynek mieszkalny jest zwolniona z uzyskania zarówno pozwolenia na budowę, jak i zgłoszenia. Odpowiedź brzmi zatem tak – możemy postawić wiatę bez pozwolenia.

Wiata na auto z poliwęglanu

 

Wiata czy garaż wolnostojący?

Wiata w stosunku do wolnostojącego garażu jest tańsza w budowie i nie wymaga zezwoleń. Wydatki zostają więc pomniejszone o konieczność zakupu projektu budowlanego czy zatrudnienia kierownika budowy. Odpowiednio wzniesiona zapewni samochodom ochronę przed opadami i słońcem, a przy zastosowaniu dodatkowych elementów (typu rolety czy lamele) osłoni również przed silniejszymi podmuchami wiatru.

 

O czym należy pamiętać podczas budowania wiaty?

Zgodnie z wytycznymi prawa budowlanego (i prawach pokrewnych) realizacja o charakterze rekreacyjnym może mieścić się w  dowolnie wybranym przez nas miejscu działki, ale wiata postojowa musi być oddalona przynajmniej 7 metrów od okien budynku mieszkalnego i przynajmniej 3 metry od działki sąsiada.

 

Przygotowanie nawierzchni pod wiatę

Dobre przygotowanie powierzchni pod wiatę jest równie ważne co zapewnienie jej solidnych fundamentów. Płaszczyznę na której będą parkowały pojazdy należy odpowiednio utwardzić. Rozwiązań jest wiele, dobrze sprawdzi się znany i powszechnie stosowany materiał jakim jest chociażby kostka brukowa. Lokalizacja wiaty powinna także uwzględniać regularność terenu. Wystarczy niewielkie wzniesienie, aby auto nie stało w kałuży a kierowca mógł komfortowo z niego korzystać. Wznosząc konstrukcję wiaty (drewnianą czy stalową) pamiętajmy o jej dobrym posadowieniu np. w formie betonowych stóp w których zostaną zamocowane słupy. Zgłębienie może sięgać nawet 70 centymetrów. W przypadku słupów drewnianych należy zadbać o stalowe kształtki, aby nie stykały się bezpośrednio z gruntem.

 

 wiata auta z poliweglanu biala

 

Dach wiaty garażowej

Zadaszenie wiaty możemy wykonać z różnych materiałów. Na pokrycie dachowe można zastosować i tradycyjną papę, ale doradzamy tu materiał o wyższych walorach np. płyty bitumiczne. Ich zastosowanie nawiąże, strukturalnie i kolorystycznie, do dachu nieruchomości, tarasu czy altany ogrodowej. Do zalet płyt bitumicznych należą bez wątpienia elastyczność, lekkość i odporność na wahania temperatur. Dzięki ich użyciu wiata wpisze się w ukształtowanie i stylistykę nieruchomości. Innym rozwiązaniem będzie wykorzystanie płyt profilowanych czy poliwęglanu komorowego. Poliwęglan jest najpopularniejszym materiałem stosowanym na pokrycia dachowe wiat. Dzięki swoim właściwościom przepuszcza promienie słoneczne pozwalając cieszyć się dziennym oświetleniem wokół przestrzeni auta.  Użycie tak uniwersalnego materiału jakim jest poliwęglan zawsze współgra z konstrukcją wiaty oraz z aranżacją i obejściem domu.

 

dach wiaty auta

 

Konstrukcja wiaty

Wyboru konstrukcji wiaty dokonamy spośród trzech najpopularniejszych jej wariantów. Pierwszym budulcem jest drewno. Świetny wybór dla domów z drewna i miłośników ekologii. Walorem drewnianej konstrukcji jest z pewnością jej lekkość i łatwość obróbki. Stal to druga opcja. Konstrukcja ze stali to większa sztywność szkieletu i odporność na warunki atmosferyczne. Na trzecim miejscu plasuje się aluminium. Jego zaletą jest brak konieczności stosowania środków do ochrony antykorozyjnej. To cenny argument zważywszy, że wiaty z aluminium są także nieciężkie i wytrzymałe.

 

Budowa wiaty garażowej w 9 krokach!

Schemat budowy wiaty można zamknąć w kilku krokach:

Krok 1: Przygotuj narzędzia i materiały

Krok 2: Wybierz właściwie miejsce

Krok 3: Przygotuj fundament

Krok 4: Postaw słupy

Krok 5: Wznieś konstrukcję

Krok 6: Przymocuj krokwie

Krok 7: Zamontuj pokrycie dachu

Krok 8: Zamontuj rynny

Krok 9: Utwardź podłoże wiaty

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl